Gratis webinar
 
 
 

Har du kontroll på ansattes fravær og timer?

Som en del av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet skal arbeidsgiver vite når ansatte arbeider. 

Gratis webinar | Se opptaket

Det er arbeidsgiver som har dette ansvaret. Samtidig kan ansatte selv registrere sin arbeidstid gjennom egenrapportering. Det er ingen krav til hvordan registreringen skal foregå. Likevel må registreringen være sammensatt på en slik måte at det er mulig både for arbeidsgiver og Arbeidstilsynet å kontrollere arbeidstid og fravær.  

Dette betyr at arbeidsgiver må kunne fremlegge skriftlig dokumentasjon på hvor mye den enkelte ansatt arbeider eller har arbeidet. Det er også krav til at arbeidsgiver fører løpende kontroll med arbeidstiden.  

Dette ser vi nærmere på i webinaret: 

  1. Hvilke lovkrav og regler som arbeidsgivere må forholde seg til 
  2. Hvilke typer fravær som krever prosesser for oppfølging 
  3. Hvilke verktøy og systemer som kan brukes for effektiv tids- og fraværsregistrering 
  4. Hva slags dokumentasjon som må fremlegges ved tilsyn 
  5. Hva som kan være konsekvensen ved manglende kontroll på ansattes timer og fravær 

Webinaret holdes av

Elin Heesen

Senior HR-rådgiver i Azets Consulting
Elin er sertifisert mangfoldsleder. I sitt virke arbeider hun tett på sine kunder både med arbeidsrettslige, personalrelaterte eller arbeidsmiljørelaterte problemstillinger. Hun er en racer på excel, digger digitalisering, og har arbeidet mye med likestillingsrapportering, HMS og mangfoldsledelse.

Få tilgang til opptaket

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Dette feltet er obligatorisk.