Dato
10.04.25
Tid
09:00 - 09:30
Pris
Gratis
Sted
Online
Har du oversikt over hvilke regler som gjelder for ferie og planlegging av ferie? Arbeidsgiver har ansvar for at alle ansatte tar ut ferie i henhold til ferielovens bestemmelser. Samtidig har arbeidsgiver ansvar for å sikre forsvarlig arbeidsforhold og at det er nok ansatte på jobb.
De ansatte har både rettigheter og plikter med hensyn til avvikling av årets ferie. Men hva må du som arbeidsgiver tenke på?
Dette ser vi nærmere på i webinaret:
- Feriedager pr år. Hvor mange feriedager har ansatte krav på? Er ferie noe vi opparbeider oss? Hvor mange feriedager har deltidsansatte og ansatte som arbeider i helg?
- Feriedager ved sluttoppgjør. Hva skjer når ansatte slutter og har enten feriedager til gode eller feriedager som er benyttet, men ikke avregnet? Hvorfor trekkes ansatte for feriedager? Hva kan arbeidsgiver trekke ved sluttoppgjør?
- Feriepenger. Hvordan beregnes feriepengene? Hva med ansatte over 60 år?
- Retten til å motsette seg ferie. Hvilke rettigheter har ansatte og arbeidsgiver når det kommer til å motsette seg ferieavvikling?
- Varsling av ferie. Hvilke tidsfrister må arbeidsgiver overholde når ferien planlegges? Og hvor mye må arbeidsgiver involvere de ansatte når ferien planlegges?
- Leders styringsrett ved ferieplanlegging. Hvordan kan jeg som leder styre ferieavviklingen, slik at den ikke påvirker driften og omsetningen i bedriften unødvendig? Hvordan kan jeg sikre at alle får tatt ut ferie.
Webinaret passer for ledere med personalansvar og deg som jobber med lønn og HR.
Webinaret holdes av

Elin Heesen
Senior HR-rådgiver i Azets ConsultingElin er sertifisert mangfoldsleder. I sitt virke arbeider hun tett på sine kunder både med arbeidsrettslige, personalrelaterte eller arbeidsmiljørelaterte problemstillinger. Hun er en racer på excel, digger digitalisering, og har arbeidet mye med likestillingsrapportering, HMS og mangfoldsledelse.