Ferien nærmer seg, og mange virksomheter har behov for ekstra hjelp og ansetter sommervikarer. Noen bedrifter har også sesongsvingninger, og har derfor behov for sesongarbeidere.
Fra 1. juli 2024 gjelder nye regler for innhold i arbeidsavtaler. De nye reglene gjelder for arbeidsforhold som inngås fra samme dato. I webinaret gir vi deg oversikt over de nye kravene. I tillegg til endrete krav til arbeidsavtaler, er fristene for når arbeidsavtaler skal foreligge også innskjerpet.
Vi går også gjennom de nye reglene for midlertidig ansettelse, som får betydning når du ansetter vikarer og sesongarbeidere.
Hvor mye lønn skal sommervikarer og sesongarbeidere ha? Finnes det en minstelønn du må forholde deg til?
Vi tar for oss reglene for skattekort og hvordan vikarer og sesongarbeidere må opplyses om i a-meldingen.
I dette webinaret ser vi nærmere på:
- Reglene for midlertidig ansettelse
- Kravene til arbeidsavtale
- Hva må du betale i lønn?
- Skattekort
- Riktig rapportering av inntekt og arbeidsforhold i a-meldingen
Webinaret passer for ledere med personalansvar og deg som jobber med HR.