Hvordan unngå konflikt i organisasjonen

Strategi og ledelse | 02.10.2024

av Dag Henning Kleven

Hva gjør man dersom dette forekommer i din bedrift, og hvordan unngår man det i fremtiden? 

Noen hevder at det skaper en spenning mellom to parter og dermed kreativitet og muligheter. Det kan godt hende i noen sitasjoner, men for de fleste mennesker handler konflikter om noe negativt som tømmer oss for krefter.  

Les om våre konsulenttjenester her

For organisasjoner kan konflikter være ødeleggende for driften. Hvis du har kunder som ikke gjør opp for seg, fordi de mener de ikke har fått det de skal, fører det til at du ikke får betalt. Får du ikke penger inn, har du ikke penger til å betale egne regninger.

Hvis du har leverandører som ikke leverer det de skal, får du ikke levert det du skal til dine kunder. Eller når gårdeier mener du bruker kontoret på feil måte og legger på leien.

Eller ansatte ikke gjør jobben sin og mener årsaken ligger i en uklar stillingsinstruks og avtale.

Dette er noen eksempler på følgene dersom konflikt oppstår i og rundt organisasjon, så

Hvordan kan vi unngå alle disse unødvendige konfliktene?

1. God kommunikasjon mellom partene er en nøkkelfaktor.  

2. Ha gode prosesser mellom deg og motparten i utarbeidelse av en avtale. Denne fasen skaper en felles forståelse for hva avtalen skal regulere.  

3. Ha en signert avtale som regulerer forholdet og ha det formelle i orden på hva en avtale skal inneholde.  

4. Ha oversikt over avtalene ditt selskap har med alle interessenter, slik at det er enkelt å finne avtalene. De fleste organisasjoner blir overasket over hvor mange avtaler som finnes.   

5. Bruk avtalene aktivt i samarbeidet. Når det allikevel oppstår konflikt, bruk muligheten til å reforhandle avtalen, slik at den står seg bedre i fremtiden.

LES OGSÅ: Tips til god krisehåndtering

Redusere konfliktnivået 

Alt kan nok ikke løses med gode avtaler, men vi kan redusere konfliktnivået ovenfor omgivelsene våre betydelig ved å ha gode prosesser ved utforming av avtalene, og ved å bruke avtalene aktivt i samarbeidet.

En avtale og avtaleprosessen er viktige elementer for å løse konflikter før de oppstår, men det krever en del kunnskap og erfaring i hvilke konflikter som kan oppstå i fremtiden og sannsynligheten for at de oppstår.

Så skal dette brukes inn i avtalen for å regulere og minimere risikoen.  

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Ja, Azets kan håndtere min forespørsel. Jeg aksepterer at Azets mottar og lagrer mine kontaktopplysninger i overenstemmelse med Azets Privacy Statement

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.