Nye krav til arbeidsavtaler i 2024 – Hva betyr det for deg?

Lønn & HR | Oppdatert 17.12.2024

av Tormod Johansen

Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig arbeidsavtale, uavhengig av om det er en fast eller midlertidig stilling. Fra 1. juli 2024 har arbeidsmiljøloven innført nye krav til innhold i slike avtaler.

Flere detaljer må nå inkluderes i avtalen, som tidligere kunne stå i en personalhåndbok. Enkelte opplysninger kan fortsatt henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler.

I tillegg er det innført nye regler for prøvetid, samt to nye presumpsjonsregler som kan få betydning dersom arbeidsavtalen mangler viktig informasjon.

Hvilke avtaler omfattes av de nye kravene?

De nye kravene gjelder arbeidsforhold inngått etter 1. juli 2024. For avtaler inngått før dette tidspunktet, er arbeidsgiver ikke pålagt å oppdatere avtalene med mindre arbeidstaker ber om det.

Frister for arbeidsavtaler

  • For ansettelsesforhold som varer lenger enn én måned, skal en skriftlig avtale være på plass innen syv dager etter arbeidsforholdets start.
  • For kortvarige arbeidsforhold under én måned, må arbeidsavtalen foreligge umiddelbart.
  • Hvis ansatte ber om at en eldre avtale oppdateres, har arbeidsgiver to måneder på å gjøre dette.
  • Ved endringer i arbeidsforholdet skal avtalen oppdateres samme dag som endringene trer i kraft.

Krav til innhold i arbeidsavtalen

Arbeidsavtalen skal inneholde vesentlig informasjon om arbeidsforholdet. I henhold til arbeidsmiljøloven § 14-6 skal avtalen blant annet omfatte:

  1. Identitet: Navn på arbeidsgiver og arbeidstaker.
  2. Arbeidssted: Hvis det ikke er et fast arbeidssted, skal det oppgis at arbeid utføres på ulike steder.
  3. Stillingsbeskrivelse: Arbeidstakerens tittel, stilling eller en beskrivelse av arbeidet.
  4. Startdato: Dato for arbeidsforholdets begynnelse.
  5. Varighet: For midlertidige stillinger, skal varighet og grunnlag for ansettelsen oppgis.
  6. Prøvetid: Opplysning om eventuelle prøvetidsbestemmelser.
  7. Ferie og fravær: Rett til ferie, feriepenger og annet betalt fravær.
  8. Oppsigelsesfrister: Oppsigelsestid og fremgangsmåte ved avslutning av arbeidsforholdet.
  9. Lønn: Grunnlønn, tillegg, godtgjørelser, pensjonsordninger og utbetalingstidspunkt.
  10. Arbeidstid: Daglig og ukentlig arbeidstid, inkludert pauser og eventuelle ordninger for vaktendringer.
  11. Tariffavtaler: Eventuelle tariffavtaler som gjelder for arbeidsforholdet.

Presumpsjonsregler

Dersom arbeidsavtalen mangler viktige opplysninger, kan to nye presumpsjonsregler tre i kraft:

  • Fast ansettelse: Hvis avtalen ikke spesifiserer midlertidig ansettelse, skal det antas at arbeidstaker er fast ansatt.
  • Stillingsomfang: Hvis avtalen ikke oppgir arbeidstidens omfang, skal arbeidstakerens påstand om stillingsprosent legges til grunn.

Ansatte som ber om mer forutsigbare og trygge arbeidsforhold

I henhold til arbeidsmiljøloven § 14-8 a, har arbeidstakere har rett til skriftlig svar der det bes om «en ansettelsesform med mer forutsigbare og trygge arbeidsvilkår».

Dette kan for eksempel være spørsmål om overgang fra midlertidig til fast stilling, fra deltidsstilling til heltidsstilling, om høyere deltidsprosent eller mer forutsigbare vilkår når det gjelder arbeidstid.

En ansatt har ikke nødvendigvis rett til en endring, men har rett til skriftlig begrunnelse.

Nye regler for prøvetid

I henhold til arbeidsmiljøloven § 15-6, nr. 3 kan prøvetid avtales for en periode på inntil seks måneder.

Det kan avtales prøvetid for nyansatte, herunder for midlertidig ansatte. En avtale om prøvetid skal være skriftlig, jf. arbeidsmiljøloven § 15-6, nr 1.

Etter lovendringen fra 1. jul kan likevel ikke prøvetiden, ved midlertidig ansettelse, overstige halvparten av ansettelsesforholdets varighet. Denne regelen får betydning ved midlertidig ansettelse under 12 måneder. Hvis en ansatt er midlertidig ansatt i 8 måneder, kan prøvetiden altså ikke være på mer enn 4 måneder.

Arbeidsmiljøloven slår også nå fast at det ikke kan avtales ny prøvetid i tilfeller hvor den ansatte skal fortsette i samme stilling eller i en stilling som er lik den han eller hun har hatt i virksomheten. Dette gjelder både når det er snakk om fast stilling og midlertidig stilling

En viktig presisering om prøvetid er tatt inn i arbeidsmiljøloven ved overgang til fast ansettelse. Ved fast ansettelse kan ny prøvetid likevel avtales dersom arbeidstakerens tidligere ansettelsestid og ny prøvetid samlet ikke overstiger seks måneder. Dette betyr at det kan avtales ny prøvetid i tilfeller hvor den ansatte har hatt en kortvarig midlertidig ansettelse og deretter får tilbud om fast ansettelse i den samme eller i en likeartet stilling.

Hvis den ansatte eksempelvis har vært ansatt i en midlertidig stilling i 4 måneder, er det anledning til å avtale inntil 2 måneder prøvetid om den ansatte går over til en fast, likeartet stilling i samme virksomhet.

Tilleggskrav når den ansatte skal arbeide i utlandet

I arbeidsmiljøloven § 14-7 er det tatt inn krav til tilleggsopplysninger for ansatte som skal jobbe i utlandet i mer enn 4 uker sammenhengende. I tillegg til de kravene som følger av det som er skrevet over, må det i tillegg fremgå:

  • hvilke land arbeidet skal utføres i og varigheten av arbeidet som skal utføres i utlandet
  • valutaen vederlaget skal utbetales i
  • eventuelle kontant- og naturalytelser som er knyttet til utenlandsarbeidet
  • vilkårene for arbeidstakerens hjemreise, herunder utgiftsdekning

Normalt fremkommer disse opplysningene av en tilleggsavtale til arbeidsavtalen. Denne tilleggsavtalen skal inngås skriftlig før avreise.

Tilleggskrav ved utsendelse til et EØS-land  

Ved utsendelse til et EØS-land stilles det ytterligere krav til opplysninger.  Der en norsk virksomhet i forbindelse med tjenesteyting sender ut en arbeidstaker til et annet land innenfor EØS-området, skal det i tillegg til informasjonen nevnt over angis:

  • den lønnen arbeidstaker har krav på etter gjeldende rett i vertslandet
  • eventuelle ytelser som spesifikt vedrører utsendelsen, og eventuelle ordninger for godtgjørelse av utgifter til reise, kost og losji der dette er relevant
  • lenke til det sentrale offisielle nasjonale nettstedet som er etablert i vertslandet etter direktiv 2014/67/EU artikkel 5 andre ledd

Trenger du hjelp med nye arbeidsavtaler?

Har du behov for ytterligere informasjon eller hjelp til å oppdatere eller lage nye arbeidsavtaler, ta gjerne kontakt med oss i Azets her.

Har du spørsmål? Ta kontakt!

post author

Om Tormod Johansen

Tormod arbeider som seniorrådgiver i Azets og er ekspert på lønns- og skattespørsmål. Han har lang fartstid som rådgiver og kursholder – og er kjent for sitt gode humør, kompetanse og engasjement.