Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og gjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis.
Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!
Gikk du glipp av de syv første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:
Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
De nye kontorene er lyse og trivelige med utsikt over elven. Herfra går sykkelstiene inn i skogen, noe som passer perfekt for et selskap som selger sykler. Lønnsslippen til Helene har fått hedersplass på en gigantisk hvit vegg på motsatt side av vinduene og virker kanskje litt malplassert. Selv om solen skinner og elven utenfor glitrer, er stemningen alt annen enn munter inne på kontoret.
For rask kapital?
– Ja, vi trengte pengene for å ansette flere. Men det finnes faktisk mange måter å skaffe penger på. Mats kjenner at rødfargen sprenger opp over halsen. Vet du hvorfor de kaller ham The Rat?
– Det vel ganske innlysende når han heter Preben Rat-Hansen, er det ikke?, svarer Helene spydig.
– Du har vel hørt sagnet om da keiseren i Kina inviterte alle dyrene i kalenderen deres? Rotten satte seg på ryggen til oksen – helt til de kom frem til keiserens port. Da hoppet rotten ned og smatt inn døren for å komme først. Derfor kalles denne sleipingen for The Rat. Kanskje ikke det lureste å ta opp et lån gjennom ham?
– Slapp av da, din surpomp. Han representerer et stort seriøst selskap, kontrer Helene.
Det blir stille en lang stund, før Mats bryter stillheten. – Nei, la oss heller fokusere på det vi skulle diskutere. Vi må ha tak i ansatte.
Helene setter seg ned, trekker pusten dypt og svarer – Ja, du har rett. Beklager at det gikk litt fort i svingene.
– Når vi skal gjennom en ansettelsesprosess er det flere ting vi er nødt til å ha kontroll på. Jeg har fått en sjekkliste av rådgiverne våre, sier Mats og snur PC-en så Helene kan se.
ANSETTELSESPROSESS
|
Grundig forarbeid
– Det er et stort steg å ta når vi skal ansette vår første medarbeider. Jeg har lest om ledere som ansetter riktig person – for så å finne de rette oppgavene. Kunne det vært en idé? spør Helene. – Hmm, det kan det være, men vi er helt avhengig av å ikke gjøre feil – og jeg vil uansett være tryggere på hva vi gjør når vi har gjort grundig forarbeid. Jeg har regnet på det flere ganger. Egenkapitalen vår er god, omsetningen øker, vi har ordrereserve og gode, langsiktige kontrakter med kundene våre. Økonomisk sett blir dette riktig – så sant vi ikke ansetter feil person, svarer Mats.
– Og riktig for oss, smiler Helene og velger å stole på Mats fremfor å kjøre taktikken hun foreslo. – Kanskje jeg slipper å jobbe overtid med deg på kontoret hver eneste kveld, ler hun og reiser seg opp for å gå ut å kjøpe litt lunsj.
– Det vanlige?
– Det vanlige, svarer Mats og smiler.
Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!