Den store selskapsreisen #9: – Nå skal vi bygge kultur!

Strategi og ledelse | 07.01.2020

av Dag Henning Kleven

Den store selskapsreisen er en bloggserie som skal hjelpe norske gründere og bedriftseiere til en bedre og mer effektiv selskapsdrift. Gjennom 25 episoder skal vi følge det fiktive selskapet Sykkelspesialisten. Vi er med fra etableringen og gjennom hele livssyklusen. Vi følger grunnleggerne Mats og Helene, og får innsikt i alle utfordringene de møter underveis. 

Målet er klart og tydelig: å hjelpe deg til å ta bedre beslutninger for selskapet ditt!

Its-time-to-build-a-company-culture-1024x393.jpg

 

Gikk du glipp av de åtte første avsnittene av Den store selskapsreisen? Her finner du dem:

Den store selskapsreisen #1: – Jeg har en idé!
Den store selskapsreisen #2: – Skal vi etablere selskap?
Den store selskapsreisen #3: Slik takler gründerne en lynrask oppstart
Den store selskapsreisen #4: På tide å skaffe finansiering
Den store selskapsreisen #5: Fra Portland til Måløy
Den store selskapsreisen #6: Hvor er selskapet vårt om 5 år?
Den store selskapsreisen #7: Sky is the limit
Den store selskapsreisen #8: – Hvem skal vi ansette? 

 

Klokken er bare litt over åtte på morgenen når Helene kommer busende inn døren. Det kan oppleves som et lynnedslag når energien hennes kommer inn i rommet.

– Nå skal vi lage en arbeidskultur, proklamerer hun triumferende. – Mats, Karine, Magnus og Sofie, inn på møterommet – nå! Vi skal snakke om verdier, kultur, motivasjon og sånt. Opp med farten!

Alle sitter som store spørsmålstegn og stirrer på Helene. Det har blitt helt stille i rommet. 

– Ok. Dette er i alle fall bevis på en kultur vi ikke skal ha. Opp med rumpa og inn på møterommet, sier Helene entusiastisk.

–  Trenger vi Macen?, spør Magnus.
– Jeg kunne trengt en kaffe eller to til, sier Sofie.

– Dere trenger ingenting. Vi skal ha en workshop sammen og det betyr at dere også må være aktive. Tar du med Macen din sitter dere bare og stirrer på skjermen. Kom igjen!

Økt eierskap til selskapet

–  Hvorfor i all verden skal vi bruke tid på dette?, spør Karine og dumper ned i saccosekken på møterommet. Hun lukker øynene og halvsover allerede.

– For at dere ikke skal slutte. Vi har ikke mulighet til å gi dere mer i lønn, så det er viktig at dere føler at dere er med på å skape kulturen i selskapet her. Og dere skal være stolte av det. Jeg hørte en veldig inspirerende podcast om dette da jeg syklet til jobb i dag.

– Hører du på podcast når du sykler? Seriøst?
– Ja, svarer Helene bestemt.
– Du tenker ikke at det er litt farlig da, spør Karine.

– Hei, jeg kalte dere inn for å snakke om kultur – ikke sykling med ørepropper.
– Ok. Jeg har noen verdier som skaper kultur: lagånd, fellesskap og nestekjærlighet. Er vi ferdig da, spør Magnus.

– Kulturen skal skape resultatene i selskapet. Bidra til at vi når målene våre. Det består av verdier, virkelighetoppfattelse, sosiale regler, hvordan vi jobber sammen og hva som motiverer oss, sier Helene høytidelig. 

Resten av gruppen svarer spydig.
– Sykle til jobben med ørepropper er dårlige verdier.
– At du drar oss inn på møterommet tidlig en mandag morgen er bevis på at vi jobber dårlig sammen.
– At du forteller oss at vi ikke får mer lønn motiverer ikke meg.

Latteren brer seg gjennom lokalet. Mats rister på hodet og morer seg. Helene ser han i øyekroken og kaster en tusj etter han.
– Bomma, ler han og løper ut av møterommet. 

Kultur skapes over tid

Etter et impulsivt og heller mislykket møte sitter Helene igjen i møterommet. Mats har kommet tilbake og de blir sittende å småprate.

– Det er vår væremåte som i stor grad skaper kulturen over tid. Ikke dette møtet alene, sier Mats besluttsomt. Men kanskje er det nettopp Mats’ struktur og ryddighet kombinert med Helenes ‘på sparket’- mentalitet som er med på skape et godt miljø og en god kultur?

De setter opp noen punkter sammen:

 

Hvordan bygge en god arbeidskultur:

  1. Alle ansatte må vite hva bedriftens kjernevirksomhet er, og hva som er poenget med å jobbe der.
  2. Konsistens: Folk må være enige om hvilke verdier som gjelder, og stå samlet om nøkkelverdiene.
  3. Involvering og deltakelse: Organisasjoner der folk har medbestemmelse og der dette verdsettes er ofte suksessfulle.
  4. Tilpasningsevne: Villighet i organisasjonen til å gjennomføre endringer.
  5. De ansatte skaper kultur gjennom sin væremåte. Leder har stor påvirkningskraft, men alle interessenter påvirker kulturen. 
  6. Det viktigste er ikke hva som står nedskrevet, men hva som faktisk blir gjort.

 

Vil du vite hva som skjer videre med Mats, Helene og Sykkelspesialisten? Følg med i neste avsnitt!

Abonner på Den store selskapsreisen

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Ja, jeg vil at Azets sender meg innsikt, informasjon om tjenester og invitasjoner til arrangementer. Jeg kan når som helst redigere mine preferanser eller trekke tilbake mitt samtykke.

Hvordan Azets håndterer mine persondata er beskrevet her.

* Feltet er obligatorisk

post author

Om Dag Henning Kleven

Dag Henning har i mange år jobbet med forretningsutvikling og vekst. Han har hatt internasjonale jobber i Sony Corp og Checkpoint System før han kom til Azets i 2014 som salgssjef. I dag leder han området Forretningsutvikling i Azets hvor han jobber tett med ulike partnere og kunder for å utvikle nye forretningsområder.