I løpet at 25 år har Autostrada bygget seg opp fra å være en enmanns-bruktbilbutikk til å bli leverandør av premiumbiler med 130 ansatte. Visjonen er den samme nå som da: å selge den bilen kunden egentlig vil ha, og alltid gi en service som gjør at kunden kommer tilbake.
Autostrada har fire butikker fordelt på Porsgrunn, Skien og Arendal og de er forhandlere av åtte merker. Du finner Jaguar, Land Rover, Volvo, Porsche, Alfa Romeo, Fiat, Subaru og Jeep i bilparken deres. Alle butikkene har tilhørende merkevareverksteder som leverer alt av service på bilene.
Driftsdirektør Benedicte Bibow sier alt startet med en svært driftig mann i 1995.
– Gisle Valen startet i det små, helt alene med en bruktbutikk der han solgte de merkene han hadde trua på. Etter hvert kom Volvo, Jaguar og Land Rover inn og i dag er det hovedsakelig premiumbiler som er utgangspunkt for virksomheten. Men vi selger også store mengder bruktbiler av alle merker. Vi jobber alltid for å skaffe drømmebilen til kunden uansett om du er en ung person på 27 år eller en person på over 80 år, forteller hun.
Kunden er konge
Etter at Gisle Valen etablerte seg som bilforhandler, ble det et naturlig steg å bygge videre med verksted, som i dag er en viktig del av Autostrada. Mer enn halvparten av de ansatte jobber her, og de sikrer service i etterkant av bilsalget og merkjøp.
Kundens ønsker og behov står utrolig sterkt i Autostrada, og mantraet «kunden er konge» ligger i veggene.
– Kunden har ikke alltid rett, men her skal alle føle seg godt behandlet og ønske å komme tilbake. Og det gjør de, igjen og igjen.
Hun fortsetter:
– I dagens samfunn har du ikke mange sekundene på deg for å sørge for at kunden skal føle seg sett. Når du kommer til oss, skal du oppleve at alle som jobber her sier «hei». Du er i fokus og skal føle deg velkommen, sier Bibow.
Hver bil har en «fastlege» på merkeverkstedet
Dagens biler er høyteknologiske og utviklingen går fort, og det er derfor avgjørende at teknikerne kontinuerlig bygger på sin kompetanse. I verkstedene er teknikerne fagutdannet, og de følger egne kursplaner for merkevaren. Autostrada har teknikere i Norgestoppen på de ulike merkene.
– På verkstedet har hver bil en «fastlege». Når kunden får bilnøkkelen etter et kjøp, får den ofte en fastlege med på kjøpet. Det er en fast tekniker kunden forholder seg direkte til og som alltid kan forklare hva som er gjort når bilen har vært innom verkstedet, forteller hun.
De ansatte står bak veksten
Hjørnesteinen i Autostrada gjennom nærmere 25 år er de ansatte. Bilforhandleren er opptatt av å bygge en kultur som er vinnende over tid. Bibow understreker at det er de ansatte som har gjort veksten mulig.
– Det er våre ansatte vi er aller mest stolt av. Vi jobber for å få tak i folk som er bedre enn oss og som kan løfte oss videre.
Våre ansatte skiller seg ut ved å være ekstremt endringsvillige og fleksible. Om det handler om å flytte en butikk eller et event, så er de alltid med. De har høyt tempo og handler raskt.
Å skape et miljø hvor kjennskap til merkevaren og god service er driveren, krever også at virksomheten gjør sitt, og Autostrada er viden kjent for sine kick-offs med teambuilding-aktiviteter og band på scenen om kvelden.
– Vi driver mye med eventer. Vi har blant annet «Autostrada Awards» for våre ansatte, der vi kårer den beste selgeren, mekanikeren osv. Det er veldig stas! I år har vi gjort det digitalt, og vi ser utrolig frem til å kunne samles igjen, sier Bibow.
Men det er ikke bare de ansatte som får nyte godt av den sterke kulturen Autostrada har bygget rundt det å møtes på eventer og dele gode opplevelser.
– Våre eventer er høydepunkter for oss, og vi er kjent for det blant våre kunder. 1. mai samler vi blant annet kundene i egne biler og kjører flotte ruter gjennom Telemark sammen. Det er en nydelig opplevelse som skaper stolthet både hos oss og kunden, forteller driftsdirektøren engasjert.
Da Porsche kom til Porsgrunn
Det er likevel ett arrangement gjennom tidene som stikker seg ut, og det er Autostrada Bilgalla i Ibsenhuset i Skien for fire år siden. Da kom 600 privatpersoner en fredagskveld for å se avdukingen av den da nye bilmodellen til alle merkene, og de fikk oppleve ulike band på scenen og møte Therese Johaug, som Autostrada er sponsor av.
– Det var utrolig stort for oss at så mange ville komme til en galla arrangert av en lokal bilforhandler. Det ble en kveld med mange gode minner, sier Bibow.
Et annet høydepunkt for Autostrada var da de introduserte Porsche til arbeiderklassebyen Porsgrunn.
– Da Arbeiderpartiet-ordføreren i Porsgrunn ønsket Porsche velkommen til "Porschegrunn", var vi mange som smilte godt, humrer hun.
Med så mye fokus på god service, kvalitet og den helhetlige kundeopplevelsen ønsket billeverandøren å knytte til seg ekstern hjelp til økonomiske oppgaver – slik at de kunne frigjøre tid til å fokusere på produktet.
Azets sørger for at lønnen kommer på konto
Med så mye fokus på god service, kvalitet og den helhetlige kundeopplevelsen ønsket bilforhandleren å knytte til seg ekstern hjelp til økonomiske oppgaver – slik at de kunne frigjøre tid til å fokusere på produktet.
Autostrada benytter i dag Azets til flere oppgaver. Azets håndterer alt som har med lønnkjøringer i hele konsernet, og bruker programmet Cozone for alle ansatte. Dette frigjør en betydelig kapasitet for virksomheten slik at Autostradas egen regnskapsavdeling kan ha fullt fokus på sine egne oppgaver. Azets bistår også effektivt med personell til regnskapsavdelingen når det er sykdom.
Vi har faste kontaktpersoner i Azets. Når vi trenger folk til vår regnskapsavdeling ringer vi og vi får en ressurs nesten på dagen. Det betyr mye for oss.
Bendicte Bibow, driftsdirektør i Autostrada
Fakta om samarbeidet
Hva har Azets levert av tjenester?
Lønnsfunksjoner og støtte på personell ved sykdom i regnskapsavdelingen.
Hvilke utfordringer har Azets løst?
De hjelper til med å frigjøre kapasitet ved at de håndterer alt av lønn, dermed kan våre folk i regnskapsavdelingen konsentrere seg om sine oppgaver.
Azets sørger også for at Autostrada ikke har mangel på ressurser i regnskapsavdelingen, dersom sykdom i avdelingen.
Hvordan fungerer samarbeidet med Azets – noe spesielt dere vil trekke frem?
Samarbeidet fungerer godt, og de er opptatt av å yte service når vi ringer. De snur seg raskt ved sykemeldinger og hjelper til slik at våre behov for folk raskt blir dekket.
Hjelp til regnskap og lønn?
Azets er et selskap som leverer programvare og tjenester innen regnskap, lønn, HR, consulting og rekruttering på over 50 steder i Norge. Opplev tjenestene, prøv de smarte løsningene og få verdifulle råd fra våre spesialister.
Ring oss også gjerne på telefon:
eller send inn forespørselen i skjemaet.
Stolt av kundene våre
Azets har kunder på regnskap og lønn og hele landet innen de fleste bransjer og størrelser på bedrifter. Her kan du lese noen andre historier.
Den kvalitetsbevisste generasjonsbedriften
Håndverkerfirmaet Malco huser 40 ansatte og satser høyt.
Gründerbedriften som ble lønnsom på under et halvt år
Nuvu gjør digitale løsninger mer menneskelig