Herrekonfeksjonsbutikken Hans H. Iversen i Bergen tilbyr et stort utvalg av kvalitetsklær, med skredderverksted og personlig tilpasning av både fritidstøy og festantrekk. Butikken har bygget seg opp gjennom fire generasjoner, og driftes fortsatt i familien av daglig leder og eier Birgithe H. Iversen.
Siden oppstarten i 1901 har den anerkjente merkevareforretningen gjennomlevd både oppturer og kriser.
I det lange perspektivet har det vært mange utfordringer, som bybrannen i 1916, andre verdenskrig, rasjonering, bankkrisen i 1987, finanskrisen på 2000 tallet, det digitale skiftet, overetablering i bransjen, internetthandelen og nå covid-19 pandemien.
sier Birgithe H. Iversen, eier og daglig leder Hans H. Iversen
Fagkunnskap står sterkt hos Hans H. Iversen, og over tid har butikken opparbeidet sitt omdømme som seriøs merkevarebutikk med høy kvalitet og god service. Evnen til å tilpasse seg har vært avgjørende for butikken, og gjennom iherdig jobbing og nøysomhet har bedriften opparbeidet seg en god økonomisk grunnmur, som har kommet godt med når krisene har rammet.
De siste 10 årene har internett, hvor vi har gått fra å ha lokale konkurrenter til å få hele Norge og Europa som konkurrenter, vært med på å flytte 20% av omsetningen over på nett. I tillegg har det vært en overetablering av butikker i vår bransje. Alle kjøpesentrene rundt Bergen har doblet sitt areal.
Birgithe H. Iversen, eier og daglig leder Hans H. Iversen
Butikkens filosofi har siden starten vært kvalitet og service. Kunden skal møte kompetanse og kunnskap i en Hans H. butikk, som det nå finnes tre av. Familiebedriften utvikler sine ansatte som veiledere, og målet er at kundene finner antrekk som passer både til kropp og anledning.
- Firmaet feirer 120-årsjubileum i år, noe vi er veldig stolt av, sier Iversen.
Reduserte utgiftene til regnskapsføring og lønn
Med økt konkurranse opplevde butikken press på kalkylene. Redusert lønnsomhet knyttet til lavere driftsmarginer var spesielt krevende. Det måtte en reduksjon av kostnader til, for å få god lønnsomhet. Med Azets har H. Iversen oppnådd dette, og behovet for administrasjon er nå redusert til et minimum, noe som har medført vesentlig lavere kostnader.
- I overgangen fra å gjøre alt selv til ekstern regnskapsføring, fikk vi hjelp til å gå igjennom de interne rutinene og rasjonalisere prosessene, forteller Iversen
- Texcon anbefalte Azets som samarbeidspartner innen regnskap og lønn. Det at Azets hadde erfaring fra vår bransje kombinert med gode referanser og fornuftig prising, avgjorde valget, sier Birgithe H. Iversen.
Azets som aktiv rådgiver
Rådgivning fra Azets har bidratt til en mer effektiv drift, og sammen har Azets og H. Iversen hatt en gjennomgang av økonomifunksjonen på hva som er nødvendig og hva som er kjekt å ha.
- Vi setter pris på at Azets er en aktiv regnskapsfører og rådgiver! For eksempel kom Azets raskt på banen med kompensasjonssøknader og bistand til det, i forbindelse med pandemien, sier Iversen.
Med Azets er kostnadsnivået nå bedret og på rett vei. Full nytte av rapportering får butikken etter et helt driftsår med den nye strukturen.
Samarbeidet med Azets og våre kontaktpersoner har fungert strålende. De er hyggelige og svært dyktige.
Birgithe H. Iversen, eier og daglig leder av Hans H. Iversen
Fakta om samarbeidet
Hvilke tjenester har Azets levert?
Lønns- og regnskapstjenester med erfaring fra vår bransje.
Hvilke utfordringer har Azets løst?
Overgangen til Azets har vesentlig redusert tid brukt på administrasjon og utgifter til regnskapsføring og lønn. Vi har bedret kostnadsnivået og er på rett vei.
Hvordan fungerer samarbeidet med Azets – noe spesielt dere vil trekke frem?
Samarbeidet fungerer godt, det er svært dyktige og hyggelige folk.
Hjelp til regnskap og lønn?
Eller ønsker du mer informasjon om hva Azets tilbyr?
Azets er et selskap som har velprøvde og gode løsninger for butikker. Ring oss også gjerne på telefon:
eller send inn forespørselen i skjemaet under.